06 15 45 07 98 whatsapp info@wandaspaak.nl

Het lijkt wel of er tegenwoordig overal een coach voor is. Soms is direct duidelijk wat ze voor je kunnen betekenen, sommige benamingen laten veel te wensen over.
Als kinderslaapcoach help ik ouders van (jonge) kinderen om hun kind te leren goed te slapen. Dit lijkt heel vanzelfsprekend, maar dat is het zeker niet. Er zijn vele factoren die roet in het eten kunnen gooien.

Slapen kan toch iedereen?

Het lijkt zo vanzelfsprekend. Een kind wordt geboren en slaapt het grootste gedeelte van de dag. Slapen is zoiets vanzelfsprekends, dat we er niet eens bij stil staan dat dit niet voor alle kinderen geldt.
Dat we als ouders soms slecht slapen is heel normaal. Vaak ligt dat aan (te veel) stress, drukte op het werk, spanningen omdat er iets leuks staat te gebeuren, warme zomerdagen, ziek zijn/niet lekker voelen, zoemende muggen, etc. Maar als er bij volwassenen factoren zijn die ervoor zorgen dat slapen niet altijd makkelijk gaat. Waarom zou dat dan ook niet voor kinderen gelden?

Storende factoren voor het slapen bij kinderen

Bij jonge kinderen zijn er verschillende factoren die ervoor kunnen zorgen dat slapen niet zo vanzelfsprekend is. Deze factoren zijn onder te verdelen in drie categoriën:
– Fysieke factoren: denk bijvoorbeeld aan reflux, koemelkallergie, exzeen, krampjes en oververmoeidheid
– Softe factoren: zoals een te warme slaapkamer, te veel geluiden en hechting
– slaaptechnische factoren: zoals slaaphoeveelheid, ritme en de spreiding

Mijn rol als kinderslaapcoach

Als kinderslaapcoach breng ik alle factoren in kaart en bekijk welke mogelijk zorgen voor onrust. Welke factoren maken nu dat het slapen van het kind niet zo goed gaat. Aan de hand van deze factoren maak ik een stappenplan waar jij als ouder mee aan de slag kunt. Door het doorlopen van de stappen, wijs je de dwarsliggers de deur en leer je je kind om zelf te gaan slapen.
En het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Soms is het maar iets heel kleins wat ervoor zorgt dat het slapen niet goed gaat. Soms kan een kleine aanpassing in het ritme al zorgen voor veel betere slaap. 

En je kunt natuurlijk ervoor kiezen om zelf allerlei boeken te lezen en zelf aan de slag te gaan. Maar soms is het heel fijn als iemand even van een afstandje naar de situatie kijkt. Doordat je er zelf middenin zit en zelf waarschijnlijk ook heel moe bent, zie je het slapen niet meer helder. Daarnaast kijk ik met een frisse blik, niet gekleurd door oververmoeidheid of andere gedachten, naar de situatie en kan daardoor veel makkelijker zien waar verbetering mogelijk is. 

Elke situatie is uniek

Naast dat natuuurlijk elk kind uniek is, is ook elke situatie uniek. Er is geen one-size fits all oplossing voor slecht slapende kindjes. Er is geen wonderpil die ervoor zorgt dat het slapen direct goed gaat. Dat maakt het voor mij extra bijzonder om dit vak te mogen uitoefenen. Ik kijk naar elke situatie afzonderlijk en maak een slaapplan op maat. Passend bij het kind en passend bij de ouders. Zo is het voor het slaapplan van belang om te weten of er ook nog andere kinderen zijn in het gezin. Of beide ouders werken en het kindje naar de opvang gaat of altijd bij een van de ouders thuis is. Maar ook wat jullie eigen mogelijkheden zijn. Ben je aan het einde van je latijn of heb je nog energie over? Ben je misschien chronisch ziek en/of heb je lichamelijk klachten die je beperken? Al deze factoren neem ik ook mee met het maken van het slaapplan. Een goed slaapplan werkt namelijk alleen als de stappen haalbaar zijn voor de ouders. 

Heb jij een slaapcoach nodig?

Of jij een slaapcoach nodig hebt kan ik nu natuurlijk nog niet zeggen. Maar het feit dat je dit blog hebt gelezen geeft wel aan dat je op zoek bent naar hulp bij het slapen van jouw kindje. Als je twijfelt of ik je kan helpen, mag je me altijd een berichtje sturen. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door rechtsonderin op de whatsapp-knop te klikken een een berichtje achter te laten (dit is de snelste manier). Je kunt hieronder een reactie achterlaten. Maar je kunt me ook opzoeken op Instagram (@wandaspaak) en daar een berichtje achterlaten. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op om samen met jou te kijken of het nodig is om een slaapcoach in te schakelen en wat de verstandigste vervolgstap is.