06 15 45 07 98 whatsapp info@wandaspaak.nl

We vinden het allemaal heerlijk om te slapen. Maar wist je dat slapen ook heel belangrijk is. Ik denk dat we de waarde van slapen vaak onderschatten. Slecht slapen heeft namelijk zo ontzettend veel consequenties op de langere termijn.

Slapen zorgt voor groei

Goed slapen zorgt ervoor dat je kind kan groeien. Klinkt een beetje gek misschien, maar juist in de nacht is het groeihormoon actief. Op het moment dat je kindje ligt te slapen. Maar als je kindje langere tijd in de nacht niet of slecht slaapt, heeft dit consequenties voor de groei.

Slecht slapen belemmert de eetlust

Als er slecht geslapen wordt, is een kind op den duur te moe om goed te eten en te drinken. Dit heeft ook weer consequenties voor de groei. Maar ook voor ons als volwassenen heeft slecht slapen invloed op de eetlust. Als je moe bent heb je vaak meer zin in “slechte” producten. De producten die voor een directe energieboost zorgen, maar welke snel uitgewerkt is waardoor er een verlangen komt naar een nieuwe energieboost. Naast dat dit natuurlijk niet een heel goed effect heeft op je gewicht met alle consequenties die daaraan vast zitten, zorgt dit er ook voor dat je geen behoefte meer hebt aan de voeding wat je lichaam nodig heeft om sterk te blijven. Hierdoor wordt je nog vermoeider en fultloos, en is de verleiding om weer naar de snoeppot te grijpen heel groot. Je beland in een vicieuze cirkel.

Door slecht slapen ervaren we sneller stress

Door slecht te slapen wordt ons lontje wat korter. Hierdoor kunnen we minder hebben en hebben we sneller het gevoel van stress. Stress zorgt er op zijn beurt ook weer voor dat het moeilijker wordt om in slaap te komen, dus ook nu beland je in een vicieuze cirkel.

Slecht slapen zorgt voor probleem gedrag

Bij kinderen heeft slecht slapen ook invloed op het gedrag. Bij kleine kinderen/baby’s zie je dat ze erg onrustig worden als ze oververmoeid raken. Ze zijn gevoeliger voor prikkels en huilen meer. Ook zie je bij kinderen die oververmoeid zijn dat het steeds moeilijker wordt om in slaap te vallen en goed te slapen.
Maar ook bij oudere kinderen heeft slecht slapen consequenties voor het gedrag. Ze zullen misschien niet meer zoveel huilen om te laten blijken dat ze zich niet prettig voelen, maar ze laten wel door hun gedrag blijken dat ze eigenlijk gewoon heel erg moe zijn. Toegeven aan deze vermoeidheid is makkelijker gezegt dan gedaan, vaak voelen ze zelf niet dat ze last hebben van vermoeidheid. Ze ervaren zelf vooral ongemak doordat ze zich niet prettig voelen, maar een naam eraan geven is lastig.
De gevolgen van oververmoeidheid kunnen zelf zover gaan dat er kinderen zijn die de diagnose adhd hebben gekregen, terwijl de oorzaak uiteindelijk oververmoeidheid blijkt te zijn.

Slecht slapen zet je relatie onder druk

Of je nu zelf last hebt van slecht slapen of dat dit veroorzaakt wordt doordat je kindje slecht slaapt, het heeft op den duur invloed op je relatie. Door de vele slechte nachten wordt je lontje wat korter. Je kunt wat minder hebben. Je bent sneller overprikkeld. Logisch nadenken en een gesprek aangaan wordt steeds lastiger. Voor je partner kan dit heel lastig zijn en soms ook niet te begrijpen.

Slapen is de basis van alles

Zoals je kunt lezen heeft slecht slapen nogal een invloed op ons. Slapen in naar mijn idee dan ook de basis voor een fijn, gelukkig en gezond leven. Daarom is het zo ontzettend belangrijk om niet te lang rond te blijven lopen met slecht slapen. Niet als je zelf slecht slaapt, maar zeker ook als je kindje slecht slaapt.
Je faalt echt niet als ouder als je hulp inroept bij het slapen van je kind. Je bent niet de enige ouder die hier tegenaan loopt. Maar liefst de helft van de kinderen tot 4 jaar krijgt te maken met slaapproblemen. Soms spelen er lichamelijke oorzaken een rol die het slapen in de weg staan. Maar soms is het ook enkel een kwestie van het ritme aanpassen om het slapen een heel stuk te verbeteren.

Wil jij hulp bij het slapen van jouw kindje? Kijk hier wat ik voor je kan betekenen. Je mag me natuurlijk ook altijd een WhatsApp sturen (06 15 45 07 98) of een berichtje via instagram.