06 15 45 07 98 whatsapp info@wandaspaak.nl

Je hoort me vaak praten over ontprikkelen. En dan veelal in combinatie met overprikkeld zijn. Hierdoor kun je het idee hebben dat je pas gaat ontprikkelen als je overprikkeld bent of weet dat je overprikkeld raakt. Maar daarnaast kun je ook ontprikkelen als je (nog) niet overprikkeld bent. 

Wat is ontprikkelen eigenlijk?

Voor wie het nog niet weet leg ik graag uit wat ontprikkelen is. Daarvoor ga ik even een stapje terug naar de prikkels. Op een dag krijgen we te maken met ontzettend veel prikkels. Veel van die prikkels gaan aan ons voorbij, we hebben geleerd dat we hier niets mee hoeven te doen, dus die registreren we ook eigenlijk niet meer. Daarnaast heb je te maken met zogenoemde drempels, deze maken dat bepaalde prikkels makkelijker binnenkomen dan andere prikkels. Heb je bijvoorbeeld een lage drempel voor visuele prikkels? Dan komen deze heftiger en sneller binnen dan bij iemand die daarvoor juist een hoge drempel heeft. Dit maakt dat de ene persoon gevoeliger is voor licht en sneller een zonnebril op heeft dan de ander. De hevigheid waarop prikkels bij iemand binnen komen is dus per persoon afhankelijk. Je kunt dus niet zeggen dat ieder kind na een dag school moet ontprikkelen of anders overprikkeld raakt.
Dan komen we bij het ontprikkelen. Dat is eigenlijk niks meer dan ruimte geven aan ons brein om de prikkels te verwerken. 

Wanneer kun je het beste ontprikkelen?

Ontprikkelen kan op alle momenten van de dag. We zijn geneigd om pas te gaan ontprikkelen als we merken dat we al of bijna overprikkeld zijn. Maar je kunt veel meer bereiken als je al een stap eerder ontprikkeld. Door op tijd te ontprikkelen voorkom je overprikkeling. 

Hoe weet je dan wanneer je moet ontprikkelen?

Dat is eigenlijk een kwestie van je kind kennen, goed observeren en vooral inzicht hebben in zijn manier van prikkelverwerking. Met daarnaast een stuk bewustzijn van de prikkels die er zijn en die je kind dus binnen krijgt.

Als je bijvoorbeeld weet dat je kind veel moeite heeft met het verwerken van auditieve prikkels, en je bent met hem naar de winkel geweest, dan plan je daarna bewust een rust/ontprikkelmoment in. 

In een winkel zijn veel prikkels tegelijk: Vaak staat er een radio aan, is er geluid van de medewerkers die aan het vullen zijn, praten de andere klanten tegen elkaar en tegen medewerkers, zijn er koelingen en ovens die aan staan en geluid maken, wordt er af en toe wat omgeroepen, in de buurt van de kassa zijn er de piepjes van de scanner, de wielen van de karren die geluid maken, etc. Als je zelf geen moeite hebt met het verwerken van auditieve prikkels sta je hier niet zo bij stil, maar als je het zo bekijkt is het om gek van te worden 😉

 

Hoe kun je ontprikkelen?

Ontprikkelen kan op ontelbaar veel manieren en is heel persoonlijk. Het ene kind heeft het nodig om iets actiefs te doen om alle prikkels te verwerken, terwijl het andere kind juist meer baat heeft bij een rustige activiteit. Voorbeelden van activiteiten die helpen met ontprikkelen zijn bijvoorbeeld trampoline springen of touwtje springen, maar ook bellen blazen of een voelbak. 

Hou er rekening mee dat kinderen het moeilijk vinden om zelf aan te geven dat ze het nodig hebben om te ontprikkelen. Jij zult hier als ouder dan ook extra alert op moeten zijn en dit aanbieden. 

Wil je meer weten over ontprikkelen en ideeën om te kunnen ontprikkelen? Download dan mijn boek: “Ontprikkelen voor elke leeftijd!” Hier staan voor elke leeftijd verschillende tips in om te ontprikkelen.
Wil je meer begrijpen van de prikkelverwerking van jouw kind en meer weten over de mogelijkheden om te ontprikkelen? Binnenkort lanceer ik een online training over prikkelverwerking. Laat hieronder je mailadres achter om op de interesselijst te komen. Je zit uiteraard nergens aan vast, maar je hoort dan wel als eerste over de training én kan als eerste gebruik maken van een heel tof openingsaanbod.