06 15 45 07 98 whatsapp info@wandaspaak.nl

Regelmatig krijg ik een vraag over de wakkertijden. Veel ouders denken dat je exact deze tijden aan moet houden en hier met geen mogelijkheid vanaf mag wijken. Ik vertel je vandaag graag wat meer over de wakkertijden en hoe jij hier als ouder mee om kunt gaan. 

Wat zijn wakkertijden?

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te weten wat wakkertijden nu eigenlijk zijn. De wakkertijd is de periode tussen twee slaapjes waarin je kindje wakker is. Bij de droomritmemethode leggen we het slaapritme van een kind uit aan de hand van de wakkertijden. Bijvoorbeel het 2-90-90-3 ritme betekent dat je kindje na het wakker worden in de ochtend 2 uur wakker is, na het eerste en tweede slaapje is hij 90 minuten wakker en na het derde slaapje 3 uur, daarna begint de nacht. Dit is bijvoorbeeld het ritme wat past bij kindjes vanaf 6 maanden. Vanaf de leeftijd van acht maanden schuift dit op via 2-3-3-3 naar 2-3-4. Dan is je kindje dus 2, 3 en 4 uur wakker tussen de slaapjes. 

Waar komen de wakkertijden vandaan?

De wakkertijden waar wij als droomritmecoaches mee werken komen niet zomaar uit de lucht vallen. Deze tijden zijn gebaseerd op langdurig onderzoek. Er is heel goed gekeken naar kinderen op verschillende leeftijden en naar de signalen die afgegeven worden. 

Vanaf wanneer begin je te tellen met de wakkertijd?

Er is ook nog wel wat onduidelijkheid over wanneer je nu begint met het tellen van de wakkertijd. Er zijn ouders die beginnen met tellen vanaf het moment dat ze hun kindje uit bed halen. Je begint echter met tellen zodra je kindje wakker is.
Stel je maar eens voor dat je kindje om 10 uur wakker wordt. Hij begint lekker te kletsen en speelt met zijn knuffels. Jij bent net even ergens mee bezig en omdat hij zich wel vermaakt, besluit je om eerst even af te maken waar je mee bezig bent. Om 10.10 ga je naar je kindje toe en haal je hem uit bed. Dit betekend dat je kindje al 10 minuten wakker is. Als je deze tijd niet meerekent, kan het zomaar zijn dat je straks als je je kindje weer naar bed brengt, je de slaaptrein mist doordat je te laat bent. De wakkertijd gaat in vanaf het moment dat je kindje wakker wordt en aan het einde van de wakkertijd ligt je kindje weer slaapklaar in bed. De wakkertijd is dus zeg maar echt de tijd dat je kindje wakker is en niet de tijd dat je kindje uit bed is. 

Hoe strikt moet je je nu houden aan die wakkertijden?

De wakkertijden zijn richtlijnen en staan voor de maximale tijd dat je kindje wakker kan zijn tussen twee slaapjes in. Daarnaast is het natuurlijk niet zo dat je kindje vanaf de dag dat hij acht maanden is direct een ander ritme gaat slapen. Vaak schuift het vermogen om wakker te zijn langzaam op naar het nieuwe ritme.

Daarnaast is elk kindje anders. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier, dat geldt ook voor de slaapontwikkeling.
Ons jongste zoontje is op dit moment acht maanden. Volgens het ritme zou hij nu in het 2-3-3-3 ritme moeten zitten. Maar dat red hij echt nog lang niet. We zitten eigenlijk nog niet eens op het 2-90-90-3 ritme wat geldt vanaf zes maanden. Vooral de laatste wakkertijd van 3 uur is voor hem echt nog te lang. Hij komt vaak rond half vijf zijn bed uit na zijn derde slaapje en is rond kwart over zes/half zeven echt wel toe aan de nacht. 

Hoe weet je nu welke wakkertijd past bij jouw kindje?

Naast dat je natuurlijk kijkt naar het ritme wat past bij de leeftijd van jouw kindje, is het minstens zo belangrijk (of eigenlijk nog belangrijker) om naar je kindje te kijken en hem te volgen. Kijk goed naar de slaapsignalen van je kindje. Zie je slaapsignalen bij je kindje (iets) eerder dan dat de wakkertijd aangeeft. Luister dan naar je kindje en breng hem lekker naar bed. 

Zijn de slaapsignalen altijd betrouwbaar?

Slaapsignalen kunnen je een hoop vertellen. Uiteraard kunnen ze aangeven wanneer je kindje moe is en naar bed wil. Maar sommige signalen die gezien worden als slaapsignalen zijn ook signalen voor andere dingen. Denk maar eens aan gapen. Dit kan zijn omdat je kindje moe is, maar gapen kan ook aangeven dat je kindje zich verveeld. Het is dus altijd belangrijk om goed te kijken naar je kindje en te “lezen” wat hij bedoelt. Jij kent je kindje het beste en voelt heel goed aan wat hij bedoelt.
Daarnaast is het zo dat slaapsignalen een vertekend beeld (kunnen) geven als er sprake is van oververmoeidheid. Kinderen kunnen dan de hele dag door slaapsignalen geven of ze laten helemaal geen slaapsignalen zien.
Als er sprake is van oververmoeidheid wordt er vaak korter geslapen, gaat het inslapen moeizaam, is je kindje snel overprikkeld en laat hij meer onrust zien. Is dat het geval? Dan is het belangrijk om je strikt aan het ritme te houden en de slaapsignalen te “negeren”. 

 

Heb je het idee dat er bij jouw kindje sprake is van oververmoeidheid. Wil je graag dat ik met je mee kijk naar de signalen en/of het ritme van je kindje? Neem dan contact met mij op via het contactformulier, stuur me een berichtje via de mail (info@wandaspaak.nl) of WhatsApp (0615450798) of vraag een gratis kennismakingsgesprek aan.